Komunikace s lidmi trpícími demencí
Komunikace představuje důležitou součást života každého člověka. Zahrnuje nejen mluvení a naslouchání, ale také porozumění a interpretaci. Umožňuje navazovat a udržovat vztahy s druhými lidmi, začleňovat se do sociálního prostředí a vyjadřovat své názory a pocity. V současné době, kdy stále více lidí využívá chytré telefony a další komunikační technologie, lze při jejich využívání umožnit i osobám s demencí, aby viděli mimiku a pohyby druhé osoby, což je pro ně užitečnější než pouhý telefonní rozhovor. Smysluplně komunikovat se ale dá i bez použití mluveného slova.
Komunikaci rozdělujeme na:
- verbální (to, co říkáme)
- neverbální (gesta, doteky a řeč těla)
Vliv demence na komunikaci
Komunikujeme slovy, řečí těla, mimikou i tónem hlasu. Demence tyto formy komunikace postupně ovlivňuje. Důsledkem je, že jedinec s demencí má problém vyjádřit se a pochopit to, co mu ostatní říkají. Může mít problém najít správné slovo a často opakuje slova a fráze, které slyší od druhých. Schopnost komunikovat je u něj ovlivněna mimo samotného onemocnění také dalšími faktory (kvalita spánku, stres, únava, deprese, bolest).
Verbální komunikace a demence
Demence postihuje každého jedince jinak. Je tedy důležité komunikovat způsobem, který je pro danou osobu nejvhodnější. Je potřeba pozorně naslouchat a zvažovat, co a jak chceme říct. Kromě potíží s používáním slov mají lidé s demencí často problémy zrakové a sluchové, které také ztěžují komunikaci. Dochází u nich ke kolísání koncentrace a komunikační schopnosti (vliv únavy, zhoršeného zdravotního stavu, hlučného prostředí). Pokud člověk s demencí není schopen komunikovat svým obvyklým způsobem a nedokáže slovy vyjádřit to, co chce, ztrácí sebedůvěru, je úzkostný, depresivní a uzavírá se do sebe.
Změny v komunikaci
- mluví méně, než bylo dříve obvyklé
- potíže nalézt vhodné slovo
- potíže s výslovností slov
- vymýšlí si nová slova místo slov, která zapomněl
- opakuje slova nebo celé fáze, které slyší
- problém seřadit slova do logické věty
- používá jazyk, který se v dětství naučil jako první (např. místo češtiny začne mluvit pouze německy)
Než zahájíme rozhovor
S postupující demencí je stále obtížnější porozumět potřebám, přáním a emocím osoby, o kterou pečujeme. I když je komunikace stále náročnější, existuje spousta způsobů, jak spolu smysluplně komunikovat. Je třeba se ale na rozhovor připravit. Neměli bychom zapomínat na následující věci:
- omezit / odstranit rušivé vlivy (vypnutí přístrojů, zavření okna)
- vysvětlit, proč má smysl vypnout televizi, zavřít okno
- zvolit vhodnou denní dobu, kdy je osoba s demencí schopna komunikovat srozumitelněji
- zhodnotit aktuální stav (zdravotní, psychický)
- ujistit se, že má osoba s demencí saturovány své potřeby (nemá bolest, hlad, žízeň nebo potřebu jít na toaletu)
- pamatovat na preference osoby s demencí
- téma k rozhovoru nebo činnosti, které budou osobu s demencí bavit
- nabídnout možnosti, o kterých víme, že se mu budou líbit
- zaměřit se na to, co umí, ne na věci, které neovládá
Průběh rozhovoru
Dobrá komunikace je důležitou součástí kvality života v průběhu demence. Pomáhá jedinci udržet si pocit vlastní identity a sociální vztahy.
Pozdrav a zahájení
- představit se, pokud máme dojem, že nás senior nepoznává
- vytvořit uvolněnou atmosféru (vřelý a přátelský přístup)
- nemluvit na osobu s demencí, pokud stojí za námi nebo na nás přímo nevidí
Vedení komunikace
- mluvit jasně a klidně, používat krátké a jednoduché věty
- nemluvit jako s dítětem, být trpělivý a projevovat respekt
- zapojovat osobu s demencí do rozhovoru s ostatními (pomáhá to udržet pocit identity a necítit se vyloučený nebo izolovaný)
- při mluvení využít i gesta (ukázat na věc, o které mluvíme), protože to pomůže seniorovi pochopit smysl slov
- při mluvení o druhých lidech nepoužívat zájmena (on / ona), ale používat jejich jména
- pokud se často projevují známky únavy, volit krátké, pravidelné rozhovory
- nepoužívat při rozhovoru zvýšený hlas nebo ostrý tón
Naslouchání
- pozorně naslouchat, co osoba s demencí říká
- verbálně i neverbálně povzbuzovat (oční kontakt, přikyvování)
- vytvořit pozitivní „naslouchací“ atmosféru důvěry a otevřenosti
- sledovat výraz obličeje a neverbální projevy (jsou signálem, jak se osoba s demencí při komunikaci cítí)
- pokud nerozumíme tomu, co osoba s demencí říká, zkusit informaci přeformulovat a ověřit si, zda to tak bylo myšleno
Podpora srozumitelné komunikace
- poskytnout dostatek času na odpověď (potřebuje delší dobu na zpracování informace a připravení odpovědi)
- nepřerušovat a neskákat do řeči (může to narušit vzorec komunikace)
- poskytnout čas na vyjádření pocitů, pokud je osoba s demencí rozrušená (neodmítat obavy, ale naslouchat a dát najevo pochopení)
- nesnažit se odhadovat, co chce osoba s demencí říct, ale nechat jí dokončit větu
- neměnit náhle téma rozhovoru
Tipy pro kladení otázek
- vyvarovat se více otázek za sebou nebo příliš složitě formulovaných otázek (je to pro osobu s demencí frustrující, protože není schopna najednou na všechno odpovědět)
- snažit se sledovat vždy jen jednu myšlenku
- otázky formulovat tak, aby se dalo jednoduše odpovědět (na otázky s odpovědí ano / ne se odpovídá snadněji).
Potíže s porozuměním
- pokud osoba nerozumí tomu, co říkáte, ani když to zopakujete, zkuste to říct trochu jinak
- pokud je pro danou osobu obtížné porozumět, zvažte rozdělit to, co říkáte, na menší části, aby to bylo lépe zvládnutelné
- zkuste se společně zasmát nedorozuměním a chybám. Humor může pomoci uvolnit napětí a sblížit Vás (pozor na to, aby osoba s demencí neměla pocit, že se smějete jí)
Zakončení rozhovoru
Stejně, jako je potřeba se na rozhovor s osobou s demencí připravit, tak je potřeba také přemýšlet o tom, jak rozhovor ukončit. Dodržování tohoto pravidla může pečujícím pomoci dosáhnout lepšího porozumění při rozhovoru.
- Při odchodu z domova osoby s demencí se nezapomenout rozloučit (podání ruky, dotek). Nejistota, zda je nebo není pečující osoba stále ještě přítomná, může vyvolat u osoby s demencí úzkost a zmatek
- Dát najevo radost ze společně stráveného času a z rozhovoru
- Informovat o další návštěvě (nechat vzkaz na viditelném místě)
Neverbální komunikace a demence
Pokud je pro člověka jakákoli verbální komunikace (konverzace) příliš obtížná, lze využít neverbální komunikaci, která zahrnuje gesta, mimiku a řeč těla. U osob v pokročilejších stadiích demence se může stát hlavním způsobem komunikace. V tomto období se dá využívat pro komunikaci dotyk (držení za ruku), některé osoby s demencí se rády vyjadřují kreslením nebo zpěvem.
Tipy pro neverbální komunikaci
- využít fyzický kontakt pro vyjádření zájmu a podpory (držení za ruku, objímání)
- snažit se rozpoznat, co se nám osoba s demencí snaží sdělit řečí těla
- při komunikaci respektovat osobní prostor a snažit se stát / sedět v úrovni očí
- řeč těla a mimika mají odpovídat tomu, co říkáte (při popisování příjemných vzpomínek, je vhodné se usmívat)
- náhlé pohyby a napjatý výraz tváře mohou osobu s demencí rozrušit, i když obsah našeho vyprávění ji nerozrušuje
- využívat vizuální nápovědy (obrázky, videa různých druhů jídel), které umožní osobě s demencí vyjádřit svou volbu (např. na které jídlo má chuť)
- umožnit vyjádřit se také kreslením
Emoce a neverbální reakce
- sledovat reakce na dotyk
- lehký dotyk na hřbet ruky může působit uklidňujícím a neohrožujícím dojmem
- pokud osoba s demencí sevře vaši ruku, může to být známkou toho, že potřebuje větší fyzické ujištění a podporu
- u lidí, kteří jsou poměrně uzavření, může být jemný dotek na tváři způsobem, jak je přimět, aby se na vás podívali
- emocionální a neverbální reakce
- tón hlasu
- výraz obličeje
- poloha těla
- frekvence dýchání
- náznaky pocitu fyzického diskomfortu
- nevyhýbat se slzám ani smíchu
Zdroje
České
- Národní zdravotnický informační portál. Péče o pacienta s demencí – praktické rady pro komunikaci s nemocnými. 2022. Dostupné z: https://www.nzip.cz/clanek/1273-demence-pecujici-jak-spolu-komunikovat
- Holmerová I. a kol. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. 2007. Praha: Gerontologické centrum. Dostupné z: http://www.geriatrie.cz/dokumenty/pece_o_pacienty.pdf
- Provazníková E, Kalvach Z. Rady pro pečující o člověka s demencí. 2016. Praha: ČCE. Dostupné z: https://drachtinka.cz/media/cache/file/6d/Rady-pro-pecujici-o-cloveka-s-demenci.pdf
- Česká alzheimerovská společnost. Diagnóza Alzheimerova nemoc! A co dál? Praktický průvodce pro lidi žijící s demencí a jejich pečující (překlad z anglického originálu Klára Tilkovská). 2022. Dostupné z: https://www.alzheimer.cz/e-shop/brozury/57-diagnoza-alzheimerova-nemoc-a-co-dal/
Zahraniční
- Alzheimer Society of Canada. Communicating with people living with dementia. 2023. Dostupné z: https://alzheimer.ca/en/help-support/i-have-friend-or-family-member-who-lives-dementia/communicating-people-living-dementia
- Alzheimer’s Society. Communicating and dementia. 2023. Dostupné z: https://www.alzheimers.org.uk/about-dementia/symptoms-and-diagnosis/symptoms/communicating-and-dementia#content-start
- Banovic S, Zunic L J, Sinanovic O. Communication Difficulties as a Result of Dementia. Materia socio-medica, 2018; 30(3), 221–224. Dostupné z: https://www.ejmanager.com/mnstemps/16/16-1536861905.pdf?t=1693163133
- Dementia UK. Tips for communicating with a person with dementia. 2023. Dostupné na: https://www.dementiauk.org/get-support/understanding-changes-in-dementia/tips-for-better-communication/
- NIDIRECT. Communicating with a person living with a dementia. 2023. Dostupné z: https://www.nidirect.gov.uk/articles/communicating-person-living-dementia
- Social Care Institute for Excellence (SCIE). Having a conversation with someone with dementia. 2023. Dostupné z: https://www.scie.org.uk/dementia/after-diagnosis/communication/conversation.asp
- The World Health Organization. iSupport for Dementia. Training and support manual for carers of people with dementia. 2019. Dostupné z: https://www.who.int/publications/i/item/9789241515863
Podle uvedených zdrojů zpracovala doc. PhDr. Mgr. Helena Kisvetrová, Ph.D.